Vol zit mijn mailbox ermee. Nieuwsbrieven in allerlei soorten en maten. Met de toename van de internetaansluitingen is ook het aantal nieuwsbrieven geëxplodeerd. Het maken, en het regelmatig uitbrengen, van een nieuwsbrief is niet eenvoudig en vereist discipline. Nu het e-mailgebruik licht op zijn retour is, kun je je afvragen of al die brieven nog wel van deze tijd zijn.
Historie
Vanaf de milleniumwisseling hebben allerlei marketinggoeroes geroepen dat het zinnig is regelmatig een nieuwsbrief uit te brengen. Daarbij gebruikten ze allerlei termen als e-zine, newsletter, webtijdschrift, netblad of gewoon.. nieuwsbrief. De argumentatie was even zinnig als nog steeds geldig. Een regelmatige nieuwsbrief houdt je “in top of mind” van bestaande en potentiële klanten. Aangezien een e-mail versturen praktisch gratis is, is het gelijk een kosteneffectief middel. Verder is het versturen van e-mails eenvoudig, en is het daardoor een laagdrempelig marketinginstrument.
En dat hebben we gemerkt! Mailboxen raakten onder meer door deze brieven overspoeld. Als reactie daarop is er allerlei anti-spamwetgeving ontstaan. Hierdoor moet een nieuwsbrief aan een aantal essentiële regels voldoen. Ontvangers moeten zich bijvoorbeeld expliciet aanmelden voor een nieuwsbrief, en zich met een druk op de knop kunnen afmelden. Daarnaast zijn er een groot aantal automatische spamfilters. Die schijnen hun best te doen om juist jouw nieuwsbrief te blokkeren. Het is dus van een eenvoudig, een redelijk ingewikkeld medium geworden. Met alleen een adressenlijst in outlook kom je er tegenwoordig zakelijk niet meer.
De nieuwe media
De alternatieven vliegen je tegenwoordig om de oren. Een twitterbericht in het formaat van een sms is zo geschreven. Op Facebook of Hyves krabbel je wat en al je volgers of e-vrienden kunnen het lezen. Geen gedoe met spam, geen lijst bijhouden van afmelders, geen berichten die in spamfilters verdwijnen.
Daarbij hebben al deze alternatieven nog een specifiek kenmerk gemeen. Een e-mailnieuwsbrief vereist een mooie lay-out en aardig wat tekst. Dat verwacht de ontvanger, anders neemt hij je niet serieus. Een nieuwsbrief in de vorm van een plaatje zal bijvoorbeeld maar erg weinig ontvangers bekoren. Bij de alternatieven als Twitter ligt dat verwachtingsniveau aanzienlijk lager. En verder kost het bijna niets. De klassieke voordelen van de nieuwsbrief in een nieuw jasje!
De ontvanger
Zoals bij alles op het internet is uiteindelijk de ontvanger, de bezoeker, de lezer van je bericht degene die bepaalt. En dan spreken de getallen voor zichzelf. Bijna 100% van je (potentiële) klanten gebruiken e-mail en zijn daarmee bereikbaar. Ondanks de hype zijn er in Nederland omstreeks 400.000 actieve twittergebruikers. Met andere woorden: de twitterpopulatie is in het algemeen te laag om je doelgroep aan te spreken.
Daarnaast is er nog een ander addertje. Een e-mail in de inbox wordt bijna zeker gelezen. De kans is daarentegen groot dat jouw twitterbericht absoluut niet opvalt in de stortvloed van andere berichten.
Op dit moment is de realiteit dan ook: jazeker, een zakelijke nieuwsbrief heeft bestaansrecht. Met een extra toevoeging: als je het doet, doe het dan wel goed.
Het goed doen
Wat is het belangrijkste kenmerk van een goede nieuwsbrief?
Dat hij wordt gelezen!
Als de nieuwsbrief wordt gelezen, betekent dat dat de ontvanger de informatie nuttig vindt. Je kunt nog zulke mooie call to actions opnemen, maar in een ongelezen en onbekeken nieuwsbrief hebben die geen enkele waarde.
Bij een goede nieuwsbrief moet zowel de techniek, als de inhoud en de lay-out van de nieuwsbrief kloppen. Gebruik daarom goede software die het aanmeld- en afmeldproces automatiseert. Die ervoor zorgt dat je goede statistieken hebt, en het je gemakkelijk maakt de nieuwsbrieven een uniform uiterlijk te geven. Bij vanCarabas.nl gebruiken we een specifiek component, dat zich wereldwijd heeft bewezen. Het ergste wat je immers kunt overkomen, is dat naar alle relaties een verkeerd bericht wordt verstuurd.